När man väl har en webbshop uppe måste man ju naturligtvis börja få in kunder, för att göra detta kommer man att behöva lägga ned lite mer tid och energi.
Till att börja med vill man ju se till att sajten är välfungerande, en del av detta är att ha bra produkttexter, detta kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan av sökresultat eller inte. Och just detta är något man bör lägga stor vikt på, tänk bara hur många gånger efter att ha sökt efter något man faktiskt går vidare till andra sidor av sökresultaten.
Ett annat sätt att behaga Google är att ofta uppdatera sajten med nytt innehåll. Detta behöver inte bara vara nya produkter, men det är naturligtvis till stor hjälp, det kan även vara en nyhetssida där man emellanåt skriver om kampanjer eller erbjudanden och allt annat man kan tänka sig som rör webbshoppen.
Man kan även börja använda sig av affilatenätverk som parar ihop en med andra sajter som är villiga att länka till ens sajt i utbyte mot betalning för varje ny kund de skickar till en. Detta är ett ganska vanligt system idag som många använder sig av.
Sedan kan det även vara en bra idé att skapa en sida för webbshoppen på social media som Facebook och Twitter och se till att hålla sig aktiv där. Oavsett om man själv använder detta som privatperson är det väldigt många potentiella kunder som gör detta. Här kan man även se till att locka andra användare med saker som rabattkuponger och liknande. Detta kan ofta leda till att ens webbshop kommer att nå ut till andra via ryktesväg och mun till mun.
Man kan även se till att lägga ut annonser i branschtidningar och på andra webbplatser som är relevanta för det man säljer. Det är dock bäst att inte satsa för mycket på detta redan från början, man vet aldrig hur mycket man kommer att få ut av detta till att börja med.