I det här inlägget beskriver vi hur e-handlare och influencers kan komma närmare varandra i samarbeten, genom nya kanaler och plattformar. Dessutom tipsar vi om trender 2021 och påminner om viktiga regelverk.
Nya kanaler för effektiva samarbeten
Du som e-handlare är van vid att möta kunderna i din webbshop, men har du funderat över var de är när de inte handlar hos dig? Samarbeta med influencers som dina målgrupper följer för att nå dem i sina favoritkanaler. För dig som är influencer ökar betydelsen av att jobba nära e-handeln för att skapa effektiv marknadsföring. Därför utvecklar flera aktörer nu kanaler som tar influencer marketing och e-handel närmare varandra. Två exempel är Instagram-shopping och LiveShopping-plattformen Showroom.
Inspirerande trender och nödvändiga regelverk
Det händer mycket inom influencer marketing och e-handel. En trend under 2021 är kortvarigt content, som bland annat kommer i form av Instagram Stories, enligt Interlaced Influencers. Kortvarigt content passar bra för att ge en mindre tillrättalagd bild av tillvaron som influencer, men också för exklusiva e-handelserbjudanden. Att hålla koll på inspirerande trender är viktigt för både influencers och e-handlare, men uppdatera dig också om rådande regler och normer i branschen. Hitta passande sätt att reklammarkera all din marknadsföring, eftersom marknadsföringslagen förbjuder dold reklam.