Internet och marknadsmöjligheter

shutterstock_131501597

Närvaro på nätet är praktiskt taget ett måste för företag idag, saknar man det går man miste om många möjligheter.

Har man en vanlig butik så konkurrerar man ju huvudsakligen med andra butiker i närheten, men endast de som kan erbjuda samma eller liknande produkter. Beroende på vad det är man säljer och var man befinner sig, behöver ju detta inte nödvändigtvis betyda hög konkurrens, men allt förändras drastiskt när man tar sig ut på nätet.

Väl ute på nätet så finner man sig inom kort konkurrera med alla andra som säljer samma sak, vare sig det är produkter eller tjänster. Även om detta bara gäller företag i Sverige så får man omedelbart betydligt mer konkurrens än man hade innan.

Frågan kanske då är: varför satsa på internet? Svarat på detta är ganska enkelt: för mer och mer går över till denna plattform. Och fler och fler är numera beredd att handla från utlandet om det är billigare eller kan erbjuda en bättre produkt.

Detta har varit fallet i många olika branscher, när casino på nätet först började bli stort var det många som vända sig till andra håll än vad som kunde erbjudas inhemskt, vilket fick många att starta svenska casinon utomlands. Detta beror ju såklart på svenska statens spelmonopol.

Men om kunder börjar söka sig till utländska sajter för att handla betyder ju inte det att man borde ge upp på sin webbshop, i en artikel från november meddelade expressen att 8 av 10 svenskar kommer att handla julklappar från svenska nätbutiker och av 7 av 10 förväntar sig kunna lämna tillbaka julklappar som de köpt på nätet i januari.

Så även när många söker sig till utlandet för sina köp är den överväldigande majoriteten fortfarande beredd och intresserad av svenska nätbutiker. Internet är helt enkelt en marknad man inte har går att gå miste om.